Ganska slätstruken första dag

Så är första konferensdagen över. Jag tänker inte gå in så mycket på att kommentera enskilda anföranden som hållits under dagen. Men en sak som jag har funderat på idag är hur kollegial eller slätstruken debatten varit. Det må bero på att man egentligen har en ganska stor samsyn partipolitiskt sett när det kommer till försvarspolitiken.

Men jag undrar om det är den bild som förmedlas utifrån det, ganska otillgängliga Högfjällshotellet. Som vanlig medborgare skulle jag nog tro, om jag följde rapporteringen i media, att debatten går i taket stup i kvarten. Så har inte fallet varit första dagen i alla fall. Jag tror dock det kan bli ändring på det under måndagen, då både Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin kommer att gå upp på scenen.

Men – missa för allt i världen inte den sista programpunkten om scenarioteckningen ”Håller försvarspolitiken? – spänt läge i Baltikum”. Jag har sällan sett en politikerpanel så enig. Och undrar samtidigt vilken information herrarna Thunberger och Hugemark sitter inne på idag som inte andra gör inom Försvarsmakten, riksdagen, osv. Jag tyckte mig till och med höra Jan Björklunds myntade uttryck från förra året, att det ”skålpar till sig”, sägas flera gånger av Johan Thunberger.

För er som vill kunna följa konferensen, går det att göra via webben. Direkt här, och i Folk och försvars videoarkiv. Mark Klamberg är officiell bloggare.

Anna Dahlberg från Expressen skriver idag en ledare på temat ”Farväl till förnyelsen” och tar bland annat upp petningen av Håkan Juholt (S) som försvarspolitisk frontfigur. Jag anar att ett liknande steg har tagits ifråga om nuvarande försvarspolitiske talesperson Anders Karlsson. Han kunde inte komma idag pga privata anledningar. Men ryktet, vilket man absolut ska akta sig för att lyssna blint på, säger att han är på väg bort. Vi får se. För vår del har vi ju uppmärksammat Karlsson (mfl) vid ett antal tillfällen, bland annat i en debattartikel i Aftonbladet i samband med den socialdemokratiska kongressen som kritiserar dubbelmoralen i att både vara för en stark försvarsindustri och för att säga sig förespråka nedrustning.

Måndagen lär som sagt bli aningens mer intressant ut debattsynpunkt. De rödgröna kommer enligt tips presentera någon form av gemensam politik. En annan intressant programpunkt är försvarsindustrin och jag ser att Gunnar Eliasson, pappan till ”teknologimolnet” ska tala.

Jag har anledning att återkomma igen om ett par timmar helt enkelt!

1 kommentar

Under Försvarspolitik, Okategoriserade

Ett svar till “Ganska slätstruken första dag

  1. Anonym

    Jag vet inte om det är Du eller jag som hört fel, men jag vill tro att det heter ”skorpar till sig”… Som om det vore det väsentliga.