Den skräckinjagande freden

”Lås era dörrar! Friden är slut! Vapenvägraren har sluppit ut! Tänk om han kommer där, kristen och galen, och vägrar anfalla folk på Centralen.”

Orden är skrivna av komikern Tage Danielsson. Jag kom att tänka på dem i går när jag satt och lyssnade på KDU:s förbundsordförande, som under Folk och Försvars rikskonferens bland annat sa följande om pacifismen uppe från scenen.

Det är en ideologi som tyvärr finns förespråkad både inom socialdemokratin och hos flera liberaler. I dag är det uppenbart dock att det är mest hos Miljöpartiet som det här finns. Jag tycker det här är en ganska skrämmande åsikt. Och pacifism är för mig det som skrämmer mig mer än alla kärnvapenstater tillsammans.

och fortsätter

Basen för pacifismen är ju egentligen tanken om att ifall alla ens politiska förslag blir implementerade så skulle det leda till total harmoni och världsfred och vapnen blir helt överflödiga.

Du kan lyssna på det här, ca 25.45 in i videoklippet.

Det stämmer att inte alla människor identifierar sig med ideologier eller -ismer som har världsfred i sitt sikte. Vissa av dem står exempelvis orubbligt stilla under ett kärnvapenparaply och stirrar blint på ömsesidiga hot. Förhoppningsvis klarnar dock sikten hos de som är kloka nog att vända andra kinden till och får nya perspektiv.

Ett öga för ett öga riskerar att göra världen blind. Och det vore ju lite synd, eftersom då skulle inte ens den mest inbitne kärnvapenentusiasten veta om den står kvar under kärnvapenparaplyet eller inte. Skrämmande tanke det också kanske. (Fast, en tand för en tand skulle förvisso göra det svårt att vara en inbiten kärnvapenanhängare.)

Men nu ska jag inte vara sådan. Medan vissa vill fortsätta att famla i blindo fortsätter resten, exempelvis liberaler, socialdemokrater liksom personer med andra politiska övertygelser, så klart det skräckinjagande fredsarbetet. Bland annat för en kärnvapenfri värld.

2 kommentarer

Filed under Försvarspolitik, Kärnvapen

2 responses to “Den skräckinjagande freden

  1. Mikael Klintrot

    Detta har inte, vad jag vet, kommit fram i massmedia. Borde varit en stor nyhet, om än skrämmande, vad hon sa!
    Tack att ni bevakade detta!
    Mikael

  2. Folk och Försvar även i år har haft sin årliga konferens i Östersund. Samtalen har präglats av upprustning i vårt försvar. Varför inte använda tiden i stället till att debattera nödvändigheten av nedrustningen i Sverige och världen. Jag ser det som den enda framkomliga vägen till fred och försoning och enda möjligheten att rädda vårt jordklot undan total förintelse. Jag är övertygad om att Nelson Mandela skulle delat min uppfattning om han levat. Våra barn och barnbarn skulle kunna ändra på historien gång, men tyvärr är de auktoritära krafterna för dominerande och vår ungdom hjärntvättas tills de rättar in sig ledet.