En god kopp rättvisemärkt och redovisat kaffe

Carlsson på World Water Week. Foto: Thomas Henrikson/SIWI, http://www.flickr.com/photos/worldwaterweek/6069300844/in/photostream/

Carlsson på World Water Week. Foto: Thomas Henrikson/SIWI, http://www.flickr.com/photos/worldwaterweek/6069300844/in/photostream/

Det är en intressant artikel i veckans Fokus (20-26/9) om Gunilla Carlsson, fd biståndsminister. Där beskrivs att Carlsson har försökt göra avdrag på deklarationen för saker som blommor, livsmedel och kabel-tv men fått avslag och upptaxerats istället. I senaste deklarationen ska Skatteverket ha uppmanat Carlsson inkomma med redovisningsunderlag för de avdrag hon gjort.

En sak som jag har lärt mig under den tid jag varit ordförande och därmed träffat beslutsfattare på olika nivåer är att det intryck jag har av personen ifråga sällan stämmer överens med hur den personen sedan är på tu man hand. Så många gånger jag har tänkt att ”men vad bra du skulle vara om du vågade vara dig själv”. Och självklart har jag en och annan gång tänkt ”men herrejösses vilken dryg typ”. Men som tur är blir man för det mesta positivt överraskad. Eller tur och tur, det är ju lite synd att många politiker och beslutsfattare inte känner att de kan vara sig själva i det offentliga. Jag har för övrigt aldrig träffat Gunilla Carlsson på det sättet så jag vet inte hur pass väl mediabilden träffar.

Fast nu var det inte det här jag skulle fastna i i det här inlägget. Jag skulle skriva ett kort inlägg om Skatteverket, avdrag och bistånd. För när jag läste Fokus artikel om Carlssons avdrag slog det mig att kanske kunde Skatteverket titta på de avdrag i biståndet som Sverige gör för flyktingmottagande eller ambassader (dvs på vilket sätt är detta att räkna som bistånd?)? Väl medveten om att det redan givetvis finns internationella rutiner och institutioner för detta (som t ex OECD-DAC) och att civila samhället utför sådana granskningar hela tiden, och gör det med skärpa. För ytterligare ett exempel, se Staffan Landins ”Sju grafer om dagens biståndsminskning”.

Och framför allt var det det här citatet som fick mina ögonbryn på svaj. ”Kvitton har aldrig varit Gunillas grej”, säger en tung moderat i ovan nämnda artikel.

Va? Oj oj. Det där lät ju inte så bra. Detta måste åtgärdas på något sätt. Och kanske har vi en ganska enkel lösning på saken. Vana vid att beläggas med ökande krav på mer redovisning och administration, kanske Carlsson kan få gå en kurs i ekonomihantering och redovisning hos en svensk biståndsorganisation? Jag vet många som säkerligen skulle välkomna den förre biståndsministern med ett glatt hej och en god kopp rättvisemärkt och redovisat kaffe.

Kommentarer inaktiverade för En god kopp rättvisemärkt och redovisat kaffe

Filed under Okategoriserade

Kommentarer inaktiverade.