Sitt med Dawit

”Är allt okej?” frågade Linn och kontrollerade så att jag såg ut att bli klaustrofobisk innan hon drog igen dörren och ljudet av järnbalken som gled in i sina fållor klickade till.

Det blev alldeles mörkt. Strimmor av ljus letade sig in i springorna till den bur vi fick sitta i. Mest där taket och väggarna möttes. Sakta vande sig ögonen vid ljuset och det gick att se vägarna och taket lite svagt. Genom öronpropparna vi fick ha på oss hördes avlägsna röster, skratt och lastbilar köra förbi. En träpall i mitten av cellen stod uppställd att sitta på. Jag testade att sträcka på mig och det gick bra. Sanden på golvet i cellen var sannolikt mycket renare på stranden i Visby än vad den är i Eiraeiro-fängelset i Eritrea där Dawit Isaak sitter inspärrad. Det fanns ingen stank att stå ut med från den enkla toalettspannen som står i ett hörn. Vi slapp kylan på natten och den stekande hettan på dagen. Dawit Isaak har suttit inspärrad i snart 12 år. Vi som var i Almedalen satt i en kvart. Men det räckte mer än väl för att bli påmind om hur viktigt arbetet för att få honom fri är.

Nu sitter jag här en vecka senare på kontoret i Stockholm och har sedan jag satt mina 15 minuter i cellen hunnit vara med i ytterligare några debatter i Almedalen, gått på Roskildefestivalen och sett några av mina favoritband. Jag har dessutom haft förmånen fira min 33-årsdag i strålande solsken till sällskap av fina människor och musik. Dawit har sannolikt suttit där i sin cell, dag ut och dag in. Dawit och hans familj i Göteborg lever i ovisshet om huruvida de ens får tillfälle att fira en födelsedag någonsin igen tillsammans.

Kampanjen ”sittmedDawit” arrangerades av stödkommittén Free Dawit i samarbete med Expressen, Författarförbundet, Journalistförbundet, Publicistklubben, Reportrar utan gränser, Svenska PEN, Sveriges Tidskrifter och Utgivarna. Dessutom bidrog även t.ex. Martin Schibbyes och Johan Persson nystartade Kalityfond samt Förlagsdistriktet. Kommunikationsbyrån JMW kommunikation arbetade pro bono med kampanjen i Almedalen.

#SittmedDawit i Almedalen

#SittmedDawit i Almedalen

Kommentarer inaktiverade för Sitt med Dawit

Filed under Mänskliga rättigheter

Kommentarer inaktiverade.