Hellre en fredstomte än en…

”När jag blev tipsad om att kontakta dig kunde jag inte riktigt förstå varför”, var kommentaren jag fick av en student som jag träffade i dag för en uppsatsintervju. Det hen först inte förstod var varför fredsfrågor var något som kunde uppröra. ”Det handlar ju om fred liksom, hur kan det vara något som uppfattas som provocerande eller kontroversiellt. Jag fattar inte riktigt kopplingen?”.

Uppsatsämnet rörde hur kvinnor blir bemötta på nätet. Det pratade vi om det också. Sen kom vi in på hur fredsfrågan historiskt sett kodats som feminin. Den svårgreppbara, stolliga och illojala fredsrörelsen. Ifrågasatt för att det finns de som inte klarar av att förstå (acceptera?) att det finns fler alternativ än att välja mellan två motpoler, som det var under kalla kriget, eller som i dag – att propagera för allmän minskning av försvarsutgifterna oavsett vilket land det gäller.

I en traditionellt maskulin kontext (försvarspolitik, militär styrka etc) är motsatsen en person med avvikande beteende: feminin, fjollig, knäpp, kort och gott en fredsrörelse som talar om nedrustning och ifrågasätter de dominerande synsätten.

Efter samtalet hittade jag det här i min omvärldsbevakare på Twitter. Speciell bakgrundsbild, det måste jag ju säga.

”Gjorde misstaget att läsa något som tomtarna i Svenska Freds skrivit. Finns få som provocerar mig som dem”.

Kommentarerna till mitt förra blogginlägg är för övrigt också relevanta utifrån ovanstående resonemang kring illojalitet etc.

Kommentarer inaktiverade för Hellre en fredstomte än en…

Filed under Försvarspolitik

Kommentarer inaktiverade.