5,8 miljarder och två svarta listor

De finns en anledning till att det kinesiska företaget Dongfeng, Volvos senaste samarbetspartner, är svartlistat av både svenska Sjunde AP-fonden och norska statliga Pensionsfonden. Dongfeng har flera affärer med människorättsförbrytare på sitt samvete – i exempelvis Burma, Sudan och Zimbabwe rullar lastbilar från den kinesiska fordonstillverkaren, utrustade för militära ändamål.

Militära fordon från Dongfeng. Foto: Ian Armstrong, Flickr

Volvos nya samarbetspartner Dongfeng är svartlistad av flera förvaltare på grund av att de försett krig och människorättsförbrytare med militär utrustning.

Vi blev intervjuade av TV4 Ekonominyheterna i går om Volvos nya samarbete med Dongfeng. Det var ett väldigt kort inslag, så jag ska utveckla några ytterligare invändningar här.

Volvo själv hävdar att de har frågat om de tidigare lastibilsaffärerna och meddelar att man skrivit in som krav i samarbetsavtalet att de inte tänker acceptera att Dongfeng gör sådana affärer framöver. Vad som sker om Dongfeng ändå fortsätter med liknande affärer eller inleder nya framgår inte. Att Kina är det land som antagligen förser regimen i Burma med mest vapen och militär utrustning är välkänt.

Samarbetet reser också frågor kring EU:s vapenembargo mot Kina och Sveriges egna regler om tillståndsplikt för kunskapsöverföring i frågor som t ex rör tekniskt bistånd relaterat till krigsmateriel. Genom samarbetet kommer Volvo sannolikt lämna över en rad uppgifter om tillverkning som kommer att komma till Dongfengs användning. Dongfeng ägs av kinesiska staten. 

Jag tror inte att man ska lita för mycket på försäkringar om att Dongfeng inte ska förse fler krigshärdar och människorättskränkare med sina militära lastbilar. Kina själv är en diktatur som är välkänd för att kränka mänskliga rättigheter. Ytterligare en fråga är därför om det är okej för Volvo om samarbetet leder till människorättskränkningar i Kina?

Men frågan är hur pass intresserad Volvo är av att ställa konkreta ultimatum när de har betalat 5,8 miljarder kronor för att köpa sig in i det gemensamma dotterbolaget. Jag hoppas att Volvo tänker om och tar sitt ansvar som ett företag som vill främja fred och mänskliga rättigheter istället.

Samarbetet kommer också samtidigt som det just nu sitter en parlamentarisk utredning som ska komma fram till hur vapenexporten till diktaturer ska kunna minska.

2 kommentarer

Filed under Mänskliga rättigheter, Vapenexport

2 responses to “5,8 miljarder och två svarta listor

  1. Pingback: Volvos nya Kina-partner i samarbete med Lukasjenka « Belarusbloggen om Vitryssland

  2. Ja det är frågan varför vi och andra länder sammarbetar med länder som exempelvis Kina och Saudarabien som är stora brottslingar mot mänskliga rättigheter. Ibland undrar man hur man ska uppnå alla dessa mål om att alla människor ska ha lika rätt när vi är försatta i situationer där vi tvingas att ”ligga med fienderna” för att tillfredställa våra egna behov. Skrämmande är det!