Rätten att leva som likvärdiga människor

Foto från #stödgala tidigare ikväll: "Hjälp, mina föräldrar svälter ihjäl".

Foto från #stödgala tidigare ikväll: ”Hjälp, mina föräldrar svälter ihjäl”. Foto: Shiler Amini

I kväll höll jag ett fredstal på en stödgala för barnen till de hungerstrejkande i Turkiet. Även Ingvar Carlsson var där och och blev utfrågad av konferencieren Özz Nûjen.

Den väpnade konflikten i Turkiet måste få ett slut. Vägen till fred måste sökas. Det är inte ett brott att vilja tala sitt eget språk. Det är däremot ett brott att förvägra människor denna rättighet. De senaste 12 åren har svenska regeringar godkänt vapenexport av bland annat ammunition, sprängämnen och militära fordon/komponenter för 17,1 miljoner. Dessa är några av sakerna jag tog upp. Hela mitt tal kan ni läsa här: Tal vid stödgala för barnen till hungerstrejkande i Turkiet

Det var en väldigt fin och inspirerande kväll präglad av stor medmänsklighet och stort engagemang. Det var en bra avslutning på veckan.

Uppdatering 19/11: Hör gärna inslaget i Medierna: Turkiet fängslar flest journalister i världen.

Kommentarer inaktiverade för Rätten att leva som likvärdiga människor

Filed under Mänskliga rättigheter, Vapenexport

Kommentarer inaktiverade.