Andra omgången, andra chansen

Med Obama kvar på presidentposten i fyra år till kommer arbetet för fred och nedrustning att ha rimliga chanser att gå framåt jämfört med om valet fått en annan utgång.

Vad borde Obama göra nu då? Mycket, så klart. Jag har listat några förslag här som känns angelägna att ta tag i omedelbart.

1. Lyft luren och ring till Netanyahu och Ahmadinejad. Jag föreslår en rad sessioner av terapisamtal mot misstänksamhet och krigshets. Antingen alla tre tillsammans, eller individuellt. Jag vet inte vad som funkar bäst. Men utan samtal kommer sannolikt inget alls hända för att förhindra att en väpnad konflikt kommer närmare, så något alternativ finns egentligen inte.

2. Vi vet ju alla att en värld med minskad fattigdom, minskat förtryck och mer utveckling skulle vara så mycket fredligare. Flera av Millenniemålen riskerar att inte hinna uppfyllas fram till 2015. Enligt Världsbanken behövs det årligen läggas till mellan 40-60 miljarder USD till den reguljära Millenniemålsbudgeten för att nå målen. Nu är detta siffror från 2002, men jag antar att det går att ringa dem och fråga om de fortfarande gäller. Skulle de fortfarande gälla, så räknade jag ut att världen gemensamt kan ta två veckor av de globala militära utgifterna och så skulle saken vara löst (det går åt 4,6 miljarder dollar om dagen till militära utgifter). Det kan väl inte vara för mycket begärt?

3. I linje med samma argumentation undrar jag bara om du har sett den här sidan? ”The World is Over Armed and Peace is Underfunded”, sa Ban Ki-moon tidigare i höstas. Och enligt kapprustningens logik, för att inte tala om den ekonomiska kris som stora delar av världen tampas med, vore det bra med gemensamma tag i nedrustningsarbetet. Den lilla lilla gula ärtan som finns längst ner i högra hörnet på sidan, det är vad som spenderas på nedrustning jämfört med militära utgifter. Jag tycker det är på tok för lite. Kan vi inte säga att den i alla fall kan vara i storleken av…. ptja, vad ska vi säga, en nätmelon till nästa år? Och, som du säkert förstått av mina tidigare inlägg, måste du omedelbart upphöra med  drönarattackerna i Pakistan, Somalia, Afghanistan och Jemen (och var mer du nu använder dem). Tusentals människor är rapporterade som dödade bara i Pakistan sedan 2004, enligt siffror i den här artikeln. Det är en strategi som, om den ens är folkrättsligt tillåten, höjer osäkerheten snarare än bidrar till fred och stabilitet. Och om du i USA tar dig rätten att flyga in på andra länders territorium och döda människor till höger och vänster, varför ska då inte andra länder få göra det om de känner sig hotade? (nej, jag tycker inte att andra länder eller aktörer ska flyga in drönare i varken USA eller någon annanstans. de som använder dem måste upphöra med det istället)

4. När du ändå talar med Ahmadinejad så be honom sluta upp med att beväpna Bashar al-Assad. Den här texten tyckte jag förklarade på ett väldigt bra sätt hur relationen mellan de två regimerna ser ut, om du nu vill ha något lästips alltså.

5. För att Ahmadinejad ska lyssna på dig är det nog förresten nödvändigt att du ser över ditt militära stöd till länder som Saudiarabien och Bahrain. Visste du att den arabiska våren fortfarande pågår i de två länderna (ja, förlåt, det vet du säkert, men jag var tvungen att fråga)? I Bahrain har kungahuset nyss förbjudit människor att protestera och även dragit in medborgarskapet hos 31 av oppositionsaktivisterna. Det lustiga är att regimen har motiverat åtgärderna med att aktivisterna har begått övergrepp på yttrandefriheten.

6. Kärnvapen är helt oanvändbara mot de säkerhetshot världen står inför i dag. Faktum är att de skapar instabilitet. Ju mer ni kärnvapenstater envisas med att investera i dem, desto större är risken att andra länder eller aktörer också tror att kärnvapen är en pålitlig lösning för framtidens säkerhet. Det är det inte.

7. Andra omgången av din mandatperiod är nyss påbörjad. Jag tänker att det är lite som att ha fått en andra chans att göra allt det där vi hade hoppats på då för fyra år sedan när du valdes in. Att stänga Guantanamo, fortsätta samtalen och diplomatin inom de internationella relationerna, påbörja nedrustningen och upphöra med kriget mot terrorismen, osv.

Jag hoppas att du tar den.

PS. Om du nu skulle läsa det här och undra varför jag skrivit detta inlägg trots all kritik jag riktade mot dig när du fick fredspriset 2009 och nu inför valet de senaste dagarna, så är det för att jag ändå tror att det är större sannolikhet att du faktiskt skulle lyssna än om det varit Mitt Romney som vunnit i går. DS.

Kommentarer inaktiverade för Andra omgången, andra chansen

Filed under Försvarsutgifter, Kärnvapen, Konflikthantering, Mänskliga rättigheter, USA

Kommentarer inaktiverade.