Kan Obama vara sämre än Bush?

Foto: Elizabeth Cromwell http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Obama_Chesh_5.jpg?uselang=svDet är oerhört svårt att kalla varken Barack Obama eller Mitt Romney för fredskämpar. Det finns så mycket att skriva när det gäller likheterna i de två kandidaternas syn på USA:s roll i omvärlden. Säkert finns många skillnader också. Men jag vill lyfta fram en sak som känns väldigt angelägen. Och det är hur Obama har fortsatt på George W Bush:s inslagna väg i kriget mot terrorismen och att det känns som att han har kommit undan med mycket som George W. Bush inte skulle ha gjort.

En direkt skillnad mellan George W. Bush och Barack Obama i kriget mot terrorismen är att när George W. Bush var president så togs misstänkta terrorister till fånga och placerades på Guantanamo, eller på andra platser som till exempel i Bagram-fängelset i Afghanistan strax norr om Kabul. För detta uppenbara brott mot mänskliga rättigheter fick han all den kritik han förtjänade.

Sedan Barack Obama blev president skjuter man ihjäl de misstänkta terroristerna på en gång istället. Anmärkningsvärt ofta man läser om så och så många dödade, och ingen tagen till fånga, prövad i domstol och oskyldig tills motsatsen bevisats. Den närmast explosionsartade ökningen av användningen av drönare i Pakistan, Jemen, Somalia och Afghanistan, får det att framstå som att det skulle vara okej att attackera människor i ett annat land eftersom det inte är en endaste soldat på marken som avlossar sitt gevär.

FN:s specialrapportör om utomrättsliga och godtyckliga avrättningar, Christof Heyns, riktar skarp kritik mot USA för användandet http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Class1_uav.jpg?uselang=svav drönare. Christof Heyns har också uttryck oro över det faktum att drönare hotar att urholka den internationella rätten. Även FN:s specialrapportör om mänskliga rättigheter och terrorismbekämpning, Ben Emmerson, kräver att frågan utreds av en oberoende kommission.

Jag kommer ihåg min känsla 2004 när jag fick veta att det jag aldrig trodde skulle hända ändå skett. George W Bush blev omvald. Det var för mig helt obegripligt och jag ville bara gå hem och dra ner gardinerna och sätta mig i ett mörkt hörn och vara arg och uppgiven.

Kan det vara så att Obama till och med är sämre än Bush i den här frågan? Kommer Romney fortsätta på samma linje om han vinner eller kommer han att göra annorlunda? Kanske gör det ingen skillnad för kriget mot terrorismen vem det är som är president. Jag är inte helt säker på svaret än och är så klart fullt medveten om att det inte går att sia in i framtiden. Men oavsett så känns det angeläget att vi inte glömmer bort att granska även de kandidater som kanske upplevs vara mer fredliga än övriga alternativ. Risken är att vi bedrar oss annars.

4 kommentarer

Filed under Försvarspolitik, Mänskliga rättigheter, USA

4 responses to “Kan Obama vara sämre än Bush?

  1. Tim Båtsman

    Förvånad att du inte nämnde de andra kandidaterna som faktiskt vill avsluta USA:s krigsföring och ta hem trupperna. Gary Johnson finns på valsedlarna i 48 stater och om han får 5% av rösterna får libertarianerna lika mycket statlig finansiering och samma plats på valsedlarna som demokraterna och republikanerna vid nästa presidentval.

  2. Illusion of choice. Aldrig har så många Svenskar haft så många förutfattade åsikter om ett presidentval när dom egentligen, inte har en endaste jävla aning om någonting.

  3. Jag valde att fokusera på de två kandidater som hade störst sannolikhet att vinna valet, deras brister och förtjänster till trots jämfört med andra kandidater. Men det är klart att det fanns många fler att granska.

  4. Jag tror att det betyder oerhört mycket vem som är president, inte minst vad det gäller grundvärderingar i olika frågor. Dessutom är det svårt att granska beslut utan att känna till beslutsgången, som är komplex. En president har inte all makt, med utspridd makt minskar risken för diktatur, men det blir även långsammare och komplexare politiska skeenden. Kanske att föredra trots allt?
    Om jag har förstått saken rätt så kan inte Guantanamo stängas inte minst för att inget land vill ta emot fångarna. Moment 22 i så fall, och knappast enbart Obamas fel.
    Jag bodde i England på Bush Sr. inledde första Gulfkriget, tidigt 1990-tal och där även Storbritannien deltog
    . Jag är oerhört lättad att familjen Bush inte leder USA längre.