Tor Aulin kommer ut som skyldig

Den respons jag fick när jag skrev mitt inlägg om den twittrande professorn från Chalmers, Tor Aulin, var entydig. Så många uttryckte tacksamhet och skrev uppmuntrande ord för att jag hade sagt ifrån. Responsen rörde både fallet i sig med de kränkande inläggen mot Ann Heberlein, men kanske ännu mer det faktum att det åskådliggjorde hur en kvinna i offentligheten kan räkna med att bli påhoppad.

Jag minns att jag satt hela dagen och formulerade mitt inlägg. Även om jag personligen var övertygad om att Tor Aulins ursäkter om att hans konto blivit kapat var ren smörja, stod ord emot ord. Läste man hans tweets bakåt i tiden framstod dock frågan som ganska avgjord. Han blåljög.

Chalmers utredning har nu dragit samma slutsats. Det var Tor Aulin som skrev inläggen och ingen annan. Aulin själv vill inte kommentera frågan. Det behöver han inte göra.

För om man dagen efter att arbetsgivaren konstaterat att någon kapning var det aldrig frågan om skriver på sitt Twitterkonto och upprepar samma ifrågasättande av Ann Heberlein som tidigare så har man erkänt sig skyldig. Tydligare än så blir det inte (eller: ”Min kapare hade rätt!”)

 

Tor Aulin kommer ut som skyldig
Tor Aulin kommer ut som skyldig

Särskilt inte om samma person som, för ett par veckor sedan när den blir konfronterad med de nedsättande inläggen från dennes Twitterkonto svarar i Göteborgs Posten:

”– Jag har ingen åsikt om Ann Heberlein, jag vet ingenting om henne. Hon intresserar mig väldigt lite, säger Tor Aulin.”

Tor Aulin har ingen åsikt om Ann Heberlein. Nej, faktiskt ingen alls. Faktum är att Ann Heberlein är så ointressant för Tor Aulin att han efter veckor av frånvaro i ämnet tvångsmässigt bara måste Twittra ovanstådende.

Det är just så här kvinnofientliga debattörer drar slipstenen.

Börja med att säga något nedsättande. Förklara att hon inte är intressant alls, säg något om att det är på grund av att personen är kvinna som omgivningen är förlåtande till hennes åsikter.

Förhöj din egen roll som objekt och rationell varelse genom att fokusera på din egen rättfärdghet och status. Säg något kränkande igen, gärna med formen av att personen i fråga har en instabil sinnesstämning. Återgå till att spela ointresserad.

Upprepa valfritt antal gånger. Hoppas att ingen genomskådar dig.

Börja med ointresset
Börja med ointresset…

Skriv något nedsättande, gärna referens till personens kön
Skriv något nedsättande, gärna referens till personens kön

Förhöj din egen status och rationalitet
Förhöj din egen status och rationalitet

Återgå till att uttrycka ointresse. Ifrågasätt din motparts sinnesförmåga.
Återgå till att uttrycka ointresse. Ifrågasätt din motparts sinnesförmåga.

Det här med att spela ointresserad. Vissa gör det med framgång. Andra inte alls.

Som sagt, försök spela ointresserad....
Som sagt, försök spela ointresserad….

Jag har följt professorns förehavanden på Twitter och i media för att jag haft ett intresse av det. Jag vägrade acceptera det faktum Tor Aulin skulle sitta och blåneka till saker han så uppenbarligen har skrivit. Jag är glad för att Chalmers förefaller ha tagit situationen på allvar.

Tor Aulins uttalanden är inte ett enstaka exempel. Han är ett exempel på vad många andra med honom gör, riktade mot kvinnor i offentligheten och som kommer att anlända som ett brev på posten så snart du gett dig ut där och vågat ifrågasätta deras trygga världsbild och position i samhället.

Kommentarer inaktiverade för Tor Aulin kommer ut som skyldig

Filed under Okategoriserade

Kommentarer inaktiverade.