Först försvarsministern och nu näringsministern

En sak är säker. När något viktigt eller uppseendeväckande har hänt går det inte att missa i sociala medier. Jag insåg väldigt snabbt i mitt Twitterflöde att jag måste lyssna på Ekots lördagsintervju så snart jag bara kunde när jag kom hem idag.

Det var en ren förskräckelse. Det är andra ministern den här veckan som inte kan skilja på demokrati och diktatur. Först försvarsministern och nu näringsministern.

Låt mig börja med att säga att Annie Lööf och Karin Enström är inte på något sätt de första som uttryckt sig på detta sätt, utan svaret kan också höras från socialdemokratiskt håll i vad som framstår som mer och mer arroganta försök att skjuta undan frågan och ducka inför svaret på vad man kommer göra för att stoppa vapenexporten till diktaturer. Som ett sätt att slippa svara ”ingenting alls” tror ledande, och i många fall i övrigt kloka, personer att de ska komma undan med svaret ”men det är ju så svårt att dra en tydlig gräns för vad som är demokrati”.

Om vi börjar med att gå in på www.riksdagen.se och sedan klickar oss vidare till ”Så funkar riksdagen”. Just alldeles under bilden till höger under ”Frågor & svar” kan man klicka på frågan ”Vad är demokrati”.

Demokrati enligt riksdagens hemsida
Demokrati enligt riksdagens hemsida

Svaret lyder: ”Det finna många olika sorters demokrati och olika grupper tycker att ordet står för olika saker. Grundläggande är i demokrati är alla människors lika värde och rättigheter. Exempelvis likhet inför lagen och att varje röst i ett val är lika mycket värd. Mänskliga fri- och rättigheter, till exempel yttrandefrihet är också kännetecknande för en demokrati. Och att det råder fria val.”

Är denna korta fortbildningsinsats i demokrati tillräcklig eller behövs ytterligare information i frågan undrar jag?

Åter till lördagsintervjun.

Intervjun börjar med att Annie Lööf går ut starkt med att säga: ”mänskliga fri- och rättigheter är inget som man kan kompromissa om, utan mänskliga fri- och rättigheter är universella värden som ska värnas även när man exporterar krigsmateriel.”

Därefter följer ca 8 minuter av kompromissande om vad som är demokrati, diktatur och värnandet av mänskliga fri- och rättigheter vs krigsmaterielsamarbete med diktaturer. Kina verkar vara okej att sälja vapen till. Saudiarabien ska det göras en översyn av. Inte ett endaste tydligt nej under hela intervjun om att diktaturer inte ska kunna beväpnas med svenska vapen. Om varken Saudiarabien eller Kina utesluts som köpare av krigsmateriel, vad finns det då för värnande av mänskliga fri- och rättigheter kvar att göra?

Jag vet inte vad som är mest beklämmande i det hela. Att Anniel Lööf inte känner till vapenembargot med Kina? Är det för att Wen Jiabao träffar näringsministern på måndag? Att hon pratar om bekämpningsmedel, som är en helt annan sak eftersom det rör sig om PDA (produkter med dubbla användningsområden) och därmed ett helt annat regelverk? PDA är förvisso väldigt farliga om de sätts i fel händer och syfte men nu var det ju inte det frågan gällde. Och sen det här med att exportkontrollrådet ska kontrollera så att lagen efterlevs.

Är det så att Annie Lööf har medarbetare som behöver läsa på bättre? Exportkontrollrådet är ett rådgivande organ som ger sin syn på affärer innan de sker. De går inte in och kontrollerar i efterhand. Det är det riksdag och regering som ska göra.

De av er som sett att vi i torsdags var på Saabs bolagsstämma vet att vi i Svenska Freds tycker att företagen ska ta större eget ansvar. Men när Annie Lööf säger att näringslivet bör bli bättre på att ta samhällsansvar, varför ska de göra det när deras egen minister inte ens vill skilja på demokrati och diktatur eller konstatera att Saudiarabien kränker mänskliga rättigheter?

Jag ser nu att ett förtydligande gjorts i Expressen:

”- Jag tänker verkligen inte föreslå att Sverige ska exportera vapen till Kina och jag anser inte att Kina är en demokrati. Mitt syfte var att förklara hur systemet som reglerar vapenexport fungerar och vilka myndigheter och system som hanterar bedömningarna av exporttillstånden.

– Min avsikt var att illustrera hur komplicerat det är att konstruera dessa system, och att jag och Centerpartiet ställer krav på skärpningar.”

Vilka skärpningar talar vi om då?

Jag är ledsen men Centerpartiet fortsätter med all tydlighet att svaja på målet i frågan om vapenexport till diktaturer. Det bådar riktigt illa inför det kommande arbetet med att se över lagstiftningen och skärpa vapenexporten till ickedemokratier så som regeringen fick i uppdrag att göra av riksdagen.

Uppdatering 21/4: På Ekot och DN.se just nu kan jag läsa att näringsministern ångrar sitt uttalande om Kina. Men det finns fortfarande inget om på vilket sätt vapenexporten till ickedemokratier ska skärpas.

I går blev jag intervjuad av Expressen. Kan inte hitta artikeln på nätet men det går att läsa i dagens papperstidning.

Kommentarer inaktiverade för Först försvarsministern och nu näringsministern

Filed under Vapenhandel

Kommentarer inaktiverade.