Om USA, demokratier och diktaturer

I kväll har jag varit på Harakat i Husby och pratat om Sverige som fredsnation och vapenexport. Harakat  är ett forum för dialog och utbyten mellan unga. Det var otroligt kul att vara där i kväll. Främst för att det känns så skönt att veta att det finns så många kloka och bra människor ute i samhället. Jag åkte därifrån med en varm känsla i kroppen.

Jag fick väldigt många frågor och försökte besvara så många jag kunde. En av dessa skulle jag särskilt vilja kommentera här eftersom jag tycker den är viktig. En av deltagarna räckte upp handen och frågade varför vi pratade så mycket om vapenexporten till diktaturer och inte till krigförande länder som USA. Att det blir dubbelmoral att bara kritisera vapenexporten till diktaturer och inte den till demokratier som krigar.

Så här står det i vårt idéprogram: ”Svenska Freds vill avveckla den svenska och internationella vapenhandeln. Vi kräver ett omedelbart stopp för all vapenförsäljning till krigförande stater, konfliktområden, diktaturer och till stater som grovt kränker mänskliga rättigheter”.

Jag ska här lista några artiklar och aktiviteter vi har gjort sedan 2002.

Svt Debatt 25/10 2010: ”Svensk vapenindustri har också ett ansvar för brotten mot mänskligheten i Irak”

Newsmill 31/8 2010: ”Nu måste ett bokslut göras över sju års krig för att kunna blicka framåt”

Om vi backar tillbaka lite kan följande exempel lyftas fram:

Manifestation mot Irak-krig 11/10 2002: ”Nej till krig mot Irak! Ja till vapeninspektioner”

13/3 2003: ”Vapenexporten till USA måste stoppas”

Därtill har vi lobbat för att regeringen skulle bli KU-anmäld pga vapenstödet till USA, vi hjälper massmedia med fakta för att rätt information ska komma fram, vi svarar på frågor från en engagerad allmänhet etc. Det finns mycker mer att exemplifiera med, men jag låter er använda sökfunktionen här på vår sida och så klart på Google eller annat ställe om ni hellre vill det.

En annan deltagare formulerade det väldigt bra. ”Det handlar om så många smärtor som bara de som upplevt krigen känner”. Jag håller helt med. Och vi gör så gott vi kan utifrån de resurser vi har att förändra världen i en fredligare riktning. Ett sätt att engagera sig med oss är att skriva under vår misstroendeförklaring och sprida den till vänner och bekanta så att vi blir så många som möjligt!

Kommentarer inaktiverade för Om USA, demokratier och diktaturer

Filed under USA, Vapenhandel

Kommentarer inaktiverade.