August Strindberg

August Strindberg - Samvetskval, i boken Ensam. Lindelöws Bokförlag
August Strindberg – Samvetskval, i boken Ensam. Lindelöws Bokförlag

Det här året är det Strindbergåret. Det är 100 år sedan August Strindberg dog. När jag blev vald till ordförande i Svenska Freds valde jag att förkovra mig genom att bland annat läsa ett antal historieböcker om fredsrörelsen och upptäckte att August Strindberg varit medlem i Svenska Freds.

Jag tror inte han är så känd för sitt fredsengagemang i dag och därför tackade jag ja till att skriva en kortare text om detta i en bok som nyligen kommit ut på Lindelöws bokförlag.

Jag blev ombedd att kommentera hans novell ”Samvetskval” som handlar om en tysk officer på 1800-talet som inte längre vill vara med i kriget utan tampas med sitt samvete över vad han har medverkat till. Han drömmer om ett fredligt och enat Europa. Resultatet hittar ni i boken ”Ensam”.

Som kuriosa kan nämnas att August Strindberg regelbundet bidrog till tidningen Tiden, som startades av en av våra grundare, Klas Pontus Arnoldson tillsammans med Hjalmar Branting. Det var år 1883. Det var i denna tidning som novellen ”Samvetskval” trycktes första gången.

Under en period av för små ekonomiska resurser lades den sedan ner, men återuppstod under ledning av Hjalmar Branting 1908 och blev sedan till ett ledande socialdemokratiskt forum för idédebatt. Tiden Magasin finns än idag.

Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen har bidragit till så mycket händelser som rör det svenska samhället genom historien som inte alltid kommer fram. Vi är en förening som funnits med i debatten under mot- och framgångar, under toppar och dalar. Vi argumenterade för ett avskaffande av värnplikten redan i början av 1900-talet. Vi var med och stoppade de svenska planerna på att skaffa kärnvapen på 1950-talet. Vi har avslöjat smuggelaffärer i vapenexporten. Samarbetat med demokratirörelser i forna Östeuropa. Förbjudit personminor och klusterbomber. Alltid så påläsa och trovärdiga det bara går att vara.

Idag fyller vi 129 år. Det ni. Jag är stolt över hur mycket bra vi gjort genom åren. Tack alla som stödjer oss. Och för att ni är fler och fler för varje vecka som går. Utan er hade det aldrig varit möjligt att fortsätta vårt arbete. Ni betyder otroligt mycket.

Uppdatering: Om du är intresserad av att läsa mer om den svenska fredsrörelsens historia rekommenderar jag ”Kampen för fred” av Per Anders Fogelström, ordförande i Svenska Freds mellan 1963-1977. Jag rekommenderar också Leif Magnussons bok om Klas Pontus Arnoldson, förste svensk att få Nobels fredspris (1908) och en av våra grundare. Boken heter ”Fredskämpen”.

Kommentarer inaktiverade för August Strindberg

Filed under Okategoriserade

Kommentarer inaktiverade.