Kaparen hade tillgång till hemtelefonen och mobilen?

Det här blir ett inlägg som kanske inte berör det jag vanligen tar upp här. Jag vet inte om jag kommer behöva backa om det här senare, men jag har just nu svårt för att köpa de förklaringar som getts. Det kan hända att jag framöver får konstatera att jag hade fel.

I går kväll kontaktade jag Göteborgs Posten för att be dem undersöka om det konto på Twitter som används i namnet Tor Aulin, ansedd professor på Chalmers, var kapat. Med den här historien färskt i minnet ville jag inte att samma skulle hända igen: felaktigheter kan spridas som en löpeld genom Twitter på bara någon timme och oskyldiga personer hängs felaktigt ut. Jag hade dock själv inte lust att ringa Tor Aulin och fråga, eftersom han (?) tidigare även hoppat på mig. Därför bad jag GP göra det istället. Jag ska förklara varför jag engagerade mig i det här.

I måndags var jag nämligen med i Kvällsöppet och mikrodebatterade frågan ”Bör Sverige sluta sälja vapen” tillsammans med Allan Widman (FP). Redan innan programmet hade börjat hade kontot Tor Aulin hoppat på mig: ”Släng dig i väggen. Jag orkar inte lyssna till en enda stavelse om detta” varpå jag svarade: ”Men stäng öronen då? Eller byta kanal?”.

När jag sedan tackade på Twitter för alla glada hejarop efter programmet och för att studion röstat fram mig som vinnare i debatten, fortsatte han med att konstatera: ”Du fick flest röster bara för att man tycker synd om dej. En liten tös mot den fule gubben!” varpå jag svarade: ”så många stavelser i förväg om att du var trött på debatten och så kunde du inte låta bli att kolla ändå”. Tor Aulin svarar: ”En sådan Freak Show vill man ju inte missa! Nästan som Juholt! #kvällsöppet Du vet vad en stavelse är! Impad!!! Eller, inte”. 

Någonstans här lade jag ner för jag tänkte inte spilla mer tid på honom. Jag såg ytterligare tweets om pärlor för svin. Om att hålla klaffen. Men jag ignorerade det.

Jag ångrar mig faktiskt. Jag satt nämligen då på måndagskvällen och tänkte att jag borde ringa till Chalmers och be dem kolla om det här verkligen var sant. Men jag gjorde aldrig det. Om jag gjort det kanske han (eller personen bakom kontot) inte hade fortsatt sin hetskampanj mot Ann Heberlein. Om det där kritiska samtalet från GP kommit en dag tidigare.

Och med mitt tips till GP var det för övrigt inte min avsikt att Ann Heberlein skulle bli nerringd av en mängd journalister. Om du någon gång läser det här, vill jag poängtera att det inte alls var min avsikt. Jag ber innerligt om ursäkt för om det blev så. Jag hoppas du hittar styrkan igen och att vi får se dig i debatten snart igen. För du behövs där.

Jag kan förstå de som säger ”lägg inte tid på trollen. Sådana här personer är det bara att ignorera och blockera”. Jag fick själv sådana råd. Men om vi aldrig säger ifrån, om vi bara är tysta, då ger vi dessa personer ett oemotsagt utrymme. Och de som blir påhoppade ser inte att någon säger emot och börjar tvivla på sig sjävla. Man kan ta väldigt illa vid sig och känna sig ensam även om man är en offentlig person. Om vi bara konstant avfärdar alla som dumma idioter bidrar vi själva till att osynliggöra den intolerans som finns i samhället. Och det vill inte jag göra.

Jag scrollade nämligen ner i Aulin-kontots flöde och konstaterade att det inte var första gången formuleringar som de han gjorde mot mig dyker upp. De flesta utfall som görs är mot kvinnor i ledande positioner. Chalmers rektor, Margit Silberstein, Katrine Kielos, mig, och senast Ann Heberlein som utsattes för otroligt grova påhopp.

Den kontokapning som Kjell Hägglund beskrev väldigt bra hade en avgörande skillnad: jämförelsen bakåt i feeden. De inlägg som postats var helt enkelt inte överens med den övriga tonen på kontot som blivit kapat. Därtill postade en mycket ångestfull och ledsen twitteranvändare sina ursäkter för det rasistiska påhopp som någon skrivit i hans namn.

Jag har all förståelse för att så länge personen bakom kontot Tor Aulin nekar och säger att den inte skrivit det som står i dennes namn, då går det inte att anklaga någon offentligt.

För mig finns det dock ett genomgående mönster i kontot Tor Aulins tweets. Se till exempel Gustav Almestads sammanställning av dem här.

Någon av er som läser nu skulle säkert invända: men Tor Aulin kan väl ändå inte vara så dum så att han skriver öppet i eget namn?

På den frågan vill jag svara följande. Jo, det är faktiskt fullt möjligt.

För mig som syns i den offentliga debatten från och till är det ett stående mönster som framkommer i vilka det är som kontaktar mig för att berätta hur dum jag är. Hur fel jag har. Som tycker att de har en uppgift i att tillrättavisa mig. Det är uteslutande män. Allra oftast medelålders och välformulerade.

De presenterar sig på ett väldigt självklart sätt genom att antingen 1. Ringa upp och presentera sig med namn och var de kommer ifrån, 2. Skicka mail där adress och telefonnummer klart och tydligt framgår i signaturen eller, 3. Skicka ett (oftast maskinskrivet) brev, även där med namn, adress och telefonnummer klart angivet.

Intolerans och hets mot kvinnor finns i alla yrkesgrupper. Om man inte tror att det även finns hos personer högt upp inom akademin blir jag väldigt rädd.

Jag säger absolut inte att man ska framföra kritik under anonyma former. Men det sätt som dessa män så tydligt tycker att de har en självklar roll att träda fram och ha åsikter på är talande. Det är en form av självskriven rätt att utöva fostran av omgivningen, som är genomgående i twitterinläggen på kontot Tor Aulin. En slags skyldighet att träda in i det offentliga samtalet och rättvisa de (främst kvinnor) som de anser har fel.

Vid ett tillfälle skrivs exempelvis som svar till en person som undrar vad det är för ton Aulin håller mot Ann Heberlein: ”Provocerande kallas den Jonas. Det daltas för mycket och flummet sprider sig”.

Jag kan också vilja berätta för andra när jag tycker de har fel. Och många med mig gör sådant varje dag. Man debatterar meningsskiljaktigheter. Men man gör inte det med en sådan genomgående nedsättande ton. Man gör det med sakliga argument och med en respekt för människan man diskuterar med. Det har inte det här kontot gjort en endaste gång sedan det startade 2009.

För min del är jag glad att Göteborgs Posten kollade upp kontot.

Tidigare skriver GP, idag torsdag: ”Men hur länge har det varit så här? När kapades ditt konto?”. Aulin svarar: ”Jag var här i tisdags, då använde jag twitter litegrann och då var det inget konstigt. Men en av mina datorer verkar någon annan ha använt. Den lämnar jag alltid avstängd, men den var på i dag när jag kom till jobbet.”

Det är många med mig som konstaterat att den här artikeln lämnar mer frågor än svar.

Har Tor Aulin varit borta hela dagen från jobbet under onsdagen och inte använt sin dator? Han refererar dessutom till inlägg som ska ha gjorts under tisdagen. Eller är det en vanlig företeelse att hans dator brukar stå påslagen när han kommer på morgonen? Var det likadant i tisdags när han kom dit, så att det var någon annan som hoppat på mig också på måndagskvällen?

Och det här då – att personen som i så fall har kapat hans Twitter vet att Tor Aulin fått både samtal och SMS från Ann Heberlein? Denna personen skulle alltså haft tillgång till både mobilen och hemtelefonen?

Jag har därtill svårt att tro att en professor som fått miljoner i stöd för sin forskning inte är intresserad av att lösenordsskydda sina datorer och den information och kunskap han har så att den inte går att komma över av någon annan.

Och alla de andra inläggen? Om varför det aldrig diskuteras om maskulinism? Om att det går slödder på Göteborgs gator som svinar ner och begår brott? Om att man borde skicka Breivik till Tripoli och klä ut honom som Khadaffi och sen filma honom på gatan?

Om ens konto är kapat skriver man kanske öppet så att alla ser det och förklarar detta. Man uttrycker en ursäkt och förklarar vad som hänt. Inget av detta har skett. Istället twittras vidare om att han sticker ut och cyklar på Särö och postar en video med klassisk musik från Youtube. Som om inget alls hade hänt.

Slutligen: som s-Lars skriver på sin blogg – man får anta att en anmälan om intrång lämnas in snart. För så här allvarliga påhopp som gjorts under en kapning bör väl rimligen leda till en sådan?

Jag är ledsen men jag kan omöjligen nöja mig med svaret: ”Kontot var kapat”. Det går bara inte just nu.

Jag ser nu att Chalmers ska utreda saken. Tack.

Kommentarer inaktiverade för Kaparen hade tillgång till hemtelefonen och mobilen?

Filed under Okategoriserade

Kommentarer inaktiverade.