Till dig som kom fram

Det har aldrig hänt mig förut. I dag när jag satt och åt lunch med en vän på stan kom det fram en tjej till mig vid vårt bord.

”Hej. Är det du som är Anna Ek?” frågade hon.

”Ja… det stämmer” sa jag, överraskad av att någon kände igen mig.

”Jag vill bara säga att jag har sett dig på TV i veckan. Och att du har så jävla rätt”, sa hon med eftertryck. Med en röst som på en och samma gång var stark, arg och ledsen.

Överrumplad, chockad och med tårar i ögonen fick jag efter ett tag ur mig ett ”Tack så jättemycket… tack… så mycket”.

Jag antar att det var en blandning av chocken och en uppdämd ilska som gjorde att jag reagerade så. Men också för att, ni kanske inte tror mig när jag skriver det här,men också för att någon mer, en helt okänd person, bryr sig. Jag fick intrycket av att det var just så hon också kände.

Till dig som kom fram vill jag säga: jag vet inte om du läser det här eller om jag kommer träffa dig någonsin igen. Men jag vill bara säga att det betydde väldigt mycket för mig att du kom fram. Stort tack för att du gjorde det, finaste du. Det här mötet kommer jag hämta styrka och kraft ur väldigt länge.

Jag förstår inte vad det är med Sverige. Det finns en syn på andra människor som jag inte för mitt liv kan förstå. Vi bygger upp en utrikespolitik och vårt eget samhälle på basis av att människor i diktaturer ska betala med sina liv och med de rättigheter de har i egenskap av att vara just människor. Allt för att skapa jobb och trygghet här i Sverige.

Hur kan man ens resonera så?

Den saudiska regimen blev irriterad på Sverige för att den inte fick lov att bygga en vapenfabrik med vår hjälp. Det var detta som fick den svenska regeringen att rycka ut i panik och vilja rädda relationerna till varje pris. Relationerna med en av världens grymmaste regimer.

”– Ni kommer aldrig få mig att darra på manschetten när det gäller det som ger jobb, det som ger exportinkomster till Sverige. Sverige har byggt sitt välstånd, sin rikedom, våra möjligheter att ha bra sjukvård, bra välfärd, på att vi handlar med andra länder. Det är det vi har diskuterat under en lång stund, hur små, öppna ekonomier ska kunna klara den konkurrensen.”

Orden är Fredrik Reinfeldts, i går, som svar på frågan varför vi samarbetar militärt med Saudiarabien. Jag blev helt mållös när jag hörde det. Mina kollegor spärrade upp ögonen och tittade på varandra mellan skrivborden. ”Hörde ni? Ofattbart!”

Så cyniskt och känslokallt. Det är i sådana stunder man känner att man är beredd att ge upp. Men jag vet också att för mig finns det inget som rättfärdigar en sådan människosyn och att det finns många som tycker likadant.

Så sitter jag en dag senare, fortfarande arg, och äter lunch på Kulturhuset i Stockholm. Då kommer tjejen fram och säger det där orden. Och ger mig styrka igen. Jag vet så klart att det finns så många goda och drivande människor ute i samhället. Nej, jag kommer självklart aldrig att ge upp. Fan heller! Den här stenålderspolitiken får inte fortsätta!

Kommentarer inaktiverade för Till dig som kom fram

Filed under Försvarspolitik, Vapenhandel

Kommentarer inaktiverade.