En stor eloge

Jag minns inte exakt när det var, men jag tror för omkring 2 år sedan. En person som jag inte tänker namnge ringde upp mig och bad om tips och material kring etikfrågor, vapen och forskning. Jag skickade självklart över alla råd och underlag jag hade.

Personen ifråga var från FOI. Några av kollegorna hade yttryckt en stor önskan om att inte behöva delta i ett ”kontroversiellt program med ett specifikt land”. Jag tror också formuleringen var ”eller länder med stora demokratiska brister”.

Just idag kan jag inte låta bli att undra om det här samtalet inte hade att göra med det avslöjande som Ekot gjort idag om den saudiska vapenfabriken.

Till er som inte ville forska eller arbeta inom detta program vill jag säga tack. Jag blir så glad över att höra att människor i sina yrkresroller tar så tydliga ställningstagande och vägrar arbeta med uppgifter som strider mot deras egna övertygelser.

Vi kommer antaligen aldrig veta vilka ni är. Men det gör inget. Ni har gjort en bra sak för både forskarvärlden och för världsfreden. Och för er själva. Tack.

Kommentarer inaktiverade för En stor eloge

Filed under Försvarspolitik, Vapenhandel

Kommentarer inaktiverade.