99,47 procent av rösterna

Jag kom tillbaka från Moskva förra torsdagen. Under de dagar jag var där såg jag inte skymten av någon valrörelse. Inga affischer, posters eller sånt som hör valrörelser till. Jag såg en valarbetare för ”partier” och två posters som generellt uppmanade folk att gå och rösta.

Ingen blev väl förvånad över att det nu rapporterats om omfattande valfusk. Kalle Kniivilä skrev nyligen ett intressant blogginlägg om detta.

I Tjetjenien ska Enade Ryssland, Putins stödparti, ha fått så mycket som 99,47 procent av rösterna. Som min kollega sa, ”det är knappt ens upprörande, det här är ju bara löjligt!”

På söndag kan ni träffa ordföranden för vår samarbetsorganisation Madina Magomadova när hon är på besök vid vår fotoutställning från Groznyj. ”De försvunnas skuggor” heter den och kommer vara på Högalidsgatan 36 lö 10-19. Självklart är det gratis inträde. Madina kommer hålla ett anförande kl 11 och 15 och finns på plats för att svara på frågor under dagen också.

Hoppas vi ses där!

Tjetjeniens mödrar
Tjetjeniens mödrar.

Kommentarer inaktiverade för 99,47 procent av rösterna

Filed under Internationellt arbete, Ryssland

Kommentarer inaktiverade.