Avbokade 5 minuter innan sändning

Förra torsdagen var dagen då den stora nyheten om Jas Gripen till Schweiz toppade. Vi var med och blev intervjuade på en rad ställen, bl a i P1 Morgon och TT refererade till vårt pressmeddelande vi skickade ut på onsdagskvällen.

Eftersom jag alldeles här nedan i det kommande stycket kommer skriva ett avsnitt som innehåller en hel del kritik, vill jag vara tydlig med att vi inte på något sätt är missnöjda med det genomslag vi fick i torsdags. Jag vet att man inte kan vara med överallt. Man kanske inte heller bör vara det. Men oavsett förväntar jag mig att man blir bemött med seriositet av de som själva vill bli betraktade som seriösa.

Min kollega Rolf blev uppringd av Brunchrapporten och skulle medverka i torsdagens sändning. Fem minuter innan inslaget skulle gå på blev han avbokad, eftersom ”Svenska Freds är part i målet”. Det är inte första gången vi blir avbokade av en redaktion och det är inget unikt på något sätt, det händer alla då och då.

Men det som gjorde mig förvånad var att jag sedan hörde Fredrik Federley kommentera i programmet om hur Jas Gripen och vapenexport var bra av en rad olika anledningar och hur det var en naiv inställning att vara emot vapenexport. I sak har jag inga problem med att andra debattörer har en annan uppfattning. Men när jag sett Fredrik Federley twittra vidare det här blev jag ärligt talat väldigt besviken.

Seriöst? Fredrik Federley om Svenska Freds på Twitter

Jag hade förväntat ett betydligt mer seriöst bemötande från en ledande politiker. Jag hoppas detta enbart står för Fredrik Federley och inte Centerpartiet som helhet.

Vi må vara part i målet lika mycket som Fredrik Federley är. Men självmålet står Federley helt ensam för.

Kommentarer inaktiverade för Avbokade 5 minuter innan sändning

Filed under Vapenhandel

Kommentarer inaktiverade.