Syria!

Det har gått alltför lång tid sedan jag bloggade sist. Men nu måste jag skriva om Syrien.

I vintras gladdes vi alla åt händelseutvecklingen i Egypten och Tunisien när modiga människor tillsammans avsatte de regimer som under decennier hindrat samhällena från att utvecklas och befolkningen från att fritt uttrycka sina åsikter.

I Syrien har kraven på förändring och demokrati rests sedan mars och vuxit för varje vecka. Men presidenten Bashar al-Assad verkar tycka att han kan fortsätta sina brutala militära insatser mot sin egen befolkning. Dessa måste få ett omedelbart stopp. Jag hoppas också att FN, liksom i Libyen, hänskjuter frågan till Internationella brottmålsdomstolen ICC för att rättvisa ska kunna skipas. Det är inte kraven på reformer, mänskliga rättigheter och demokrati som är olagliga, utan al-Assads respons på de politiska kraven från befolkningen.

Nyligen läste jag i DN om att Ryssland tänker fortsätta sina vapenleveranser till den syriska regimen.

Som motivering anger det största vapenföretaget i Ryssland att man söker kompensation för de uteblivna affärerna med bl a Libyen sedan vapenembargot inträdde. Helt ofattbart! Se även Reuters.

Det är viktigt att vi som kan visar att vi stödjer demonstranterna i Syrien. Enligt finska YLE krävde Barack Obama alldeles nyss Assads avgång. Jag hoppas att EU också snart kan skärpa tonen gentemot Syrien.

Amnesty har just nu en kampanj man kan delta i genom att bland annat ladda upp sitt foto med en skylt det står ”Syria” på. Bilderna kommer sedan att överlämnas till ambassaden i Stockholm. Jag laddade nyss upp den här bilden.

Ta ställning för Syrien!
Ta ställning för Syrien!

Kampanjen pågår till och med den 31 augusti. Du kan också vara med och ladda upp din bild, skriva under ett vädjande och dela aktionen vidare genom att klicka här.

Kommentarer inaktiverade för Syria!

Filed under Internationellt arbete, Konflikthantering, Ryssland, Vapenhandel

Kommentarer inaktiverade.