Välkommen att skriva under Fredrik!

Fredrik Reinfeldt höll sitt partiledartal ikväll i Almedalen. Det innehåll mer av internationella kopplingar än vad jag förväntat mig. Men sen insåg jag att det antagligen är det som är grejen, partierna positionerar sig mot varandra i olika frågor de har behov att förstärka sin politik kring.

Jag hörde flera gånger hur Reinfeldt fördömde diktaturer i hårda ordalag i sitt tal. Till och med så pass mycket att jag undrar om inte Reinfeldt kan tänka sig att skriva på vårt upprop för att stoppa vapenexporten till diktaturer? Det gör man här: http://www.demokratikriterium.nu/

Bingobrickan blev lika tom som på MP:s tal igår. Fyra fält ifyllda, vad jag kunde uppfatta i publiksorlet. Utveckling, demokrati, krishantering och diktatur prickades in. Och dagens M-ord tror jag skulle kunna vara ”ålder”. Det var liksom temat på nästan hela Fredrik Reinfeldts tal. En åldrande och ökande befolkning.

Idag hade vi också vårt seminarium om vilken relationer man ska ha med diktaturer. Ni kan se det i efterhand här. Jag tyckte det blev en rätt bra diskussion med oss i panelen. Roligast var nog att Maria Leissner och Haider Ibrahim säkert satt kvar i en kvart efter seminariet och diskuterade vilka regimer och på vilket sätt man ska stödja.

Men eftermiddagens bästa var nog Cecilia Uddéns Revolutionsradio. Ewa Björling pressades kring frågor om vapenexport, Mellanöstern och om ifall handel nu var en så omistlig faktor för fred och utveckling varför inte börja främja handeln med Gaza.

Fredsfiket i Almedalen!
Fredsfiket tar paus och återkommer imorgon igen.

Minst lika bra var så klart Fredsfiket, som har stått vid Internationella torget och samlat in namnunderskrifter till vårt upprop. Två damer kom fram och berättade att det gått rykten om det goda kaffet som bjuds på i fiket. Och en man anlände upprörd med beskedet att det minsann gick två diktatorer på stan och snackade skit om Svenska Freds.

Och det stämde ju. Vi såg också en och annan diktator gå förbi i folkvimlet och tacka svenska folket. Jag undrar varför…

Kommentarer inaktiverade för Välkommen att skriva under Fredrik!

Filed under Försvarspolitik, Internationellt arbete, Konflikthantering

Kommentarer inaktiverade.