Ville betala mer i skatt

En privatperson har i sin inkomstdeklaration det här året skrivit till Skatteverket och bett om att få betala 1500 kronor extra i skatt. Varför?

Så här motiveras önskan:

”Räknat per capita var Sverige världens största vapenexportör förra året. Våra vapen används på alla befolkade kontinenter. Med dem hotas, lemlästas och dödas människor. Varje dag. Året runt. Jag skriver våra vapen eftersom det ju faktiskt är vad det är. I det här är både du och jag medskyldiga. Utan vårt tysta medgivande skulle exporten upphöra idag.

Du och jag säljer, i likhet med alla andra svenskar, vapen för 1500 kronor per år. De intjänade pengarna lägger vi sen på att köpa sjukvård, utbildning och infrastruktur. Det är min övertygelse att vi kan klara att betala för allt det utan att fläcka våra händer med blod. Jag anhåller därför om att få betala 1500 kr mer i skatt”

Så här svarar Skatteverket:

Fredens handläggare
Kompensation för vapenexporten.

Det är ju bara så himla fint alltså. Nytt kampanjkoncept för nästa år?😉 Privatpersonens önskan och brevet från Skatteverket fanns ursprungligen publicerade i Fria Tidningen 11 juni.

Kommentarer inaktiverade för Ville betala mer i skatt

Filed under Vapenhandel

Kommentarer inaktiverade.