Omsvängning i vapenexporten?

I en artikel i söndagens Expressen (30/1) lyfts vapenexporten till Egypten fram. Sverige exporterade för 8 miljoner 2009. Det må vara en liten summa, men det handlar mestadels om ammunition och för 8 miljoner får man många kulor.

Vad som är ytterst intressant är följande svar från ISP på frågan om exporten av ammunition till Egypten:

”Det förvånar mig väldigt mycket. Jag har ingen erinran om att något sådant har levererats, men jag har inte siffrorna framför mig. Det är självklart fel om den typen av försäljning har skett, säger han.
Utrikesminister Carl Bildt låter hälsa genom sin pressekreterare:
– Eftersom exporten skett utgår jag från att den är i enlighet med riktlinjerna. Tillstånd har getts av ISP och prövas inte av regeringen.”

Varken den ansvariga ministern eller myndigheten har en susning om de tillstånd man godkänt och så sent som förra året redovisat som faktisk export. Inte heller Göran Lennmarker (M) som satt i Exportkontrollrådet i många år säger att han känner till exporten. Se inslag i Nyhetsmorgon i TV4 igår morse.

Det här är ett gravt underbetyg på insynen och kontrollen av vapenexporten.

PS. Missa inte heller Lena Sundströms reportage i söndags kväll på TV4 Nyheterna!

Uppdatering 14:53 – se pressmeddelande på ISP:s hemsida om exporten till Egypten.

Kommentarer inaktiverade för Omsvängning i vapenexporten?

Filed under Konflikthantering, Vapenhandel

Kommentarer inaktiverade.