Make spoons, not war

Lökodling i klusterbomb © doovie/Marc DiVall
Lökodling i klusterbomb © doovie/Marc DiVall

Vad gör man om i princip hela omgivningen är nerlusad med oexploderade bomber? Jo, förhoppningsvis lär man sig hur man kan oskadliggöra dem, ta tillvara på skrotet och sen låter man fantasin skrida till verket.

En del använder det för odlingsändamål och låter t ex lök eller en fin blomma växa. Jag kommer ihåg min första resa som nyvald ordförande för Svenska Freds. Den gick till Jordanien och statspartsmötet för Ottawakonventionen om personminor.

Där delades det ut askar med färska dadlar som odlats på minröjd mark. Stagnation hade bytts ut mot ekonomisk utveckling. Så ser det som tur är ut på många ställen i världen.

I en by i Laos tillverkar man skedar av metallskrotet som blir över när man desarmerat en oexploderad bomb, granat eller mina. Genialiskt! 150 000 skedar om året präglas ut i de hemmagjorda formerna.

Om jag en dag får råd att köpa ett hus med trädgård vill jag plantera morötter i ett Jas Gripen-plan. Lätt!

Kommentarer inaktiverade för Make spoons, not war

Filed under Okategoriserade

Kommentarer inaktiverade.