Freedom!

Freedom to lead-Aung San Suu Kyi
Freedom to lead-Aung San Suu Kyi

Idag kom nyheten att Aung San Suu Kyi har släppts! Trots en stor risk att hennes frihet blir kortvarig (juntan kommer säkert hitta en anledning att arrestera henne igen…), kan jag ändå inte låta bli att glädjas. Det betyder trots allt väldigt mycket eftersom Aung San Suu Kyi är en så pass stark symbol för den burmesiska demokratirörelsen. Svenska Burmakommitténs ordförande Karin Strandås kommenterar bland annat i Rapport.

Burma har idag omkring 2200 politiska fångar. Dessa måste också omedelbart släppas fria. Vår senaste ”Påtryckare för fred” handlade om just Burma och kravet på en FN-kommission som utreder krigsbrott och brott mot mänskligheten, efter krav från FN:s särskilde rapportör för mänskliga rättigheter i Burma, Tomás Quintana. Många länder ställer sig bakom detta krav, bland annat Storbritannien, USA och Frankrike. Men inte Sverige.

Om en dryg vecka åker jag till norra Thailand för att träffa representanter från den burmesiska demokratirörelsen. Det är så spännande att jag knappt vet vad jag ska ta mig till tills dess!

PS. Kolla Svenska Burmakommitténs hemsida! Och läs vår senaste rapport:”Burma. Interna konflikter och regional säkerhet”

Kommentarer inaktiverade för Freedom!

Filed under Internationellt arbete

Kommentarer inaktiverade.