Argt från Småland, glatt från Sydafrika

Som alltid när vi varit ute i media och synts, kommer reaktionerna. Jag har skrivit lite tidigare om detta här.

Idag inleddes förmiddagen med att en man från Småland ringde upp mig på mobilen och berättade att han satt morgonkaffet i halsen på grund av vad han läste i tidningen. ”Ja oj hej, är det Anna Ek? Jo jag valde att spara mina pengar i Saab och nu hotar ni min privatekonomi”, sa han.

”Vad är det som är så illa i att ett svenskt företag använder sig av mutor när alla andra också gör det. Vet ni inte att det i vissa länder ses som en förolämpning att inte bli mutad? Vad är det som gör att ni måste attackera våra svenska företag. Vapenhandeln är ju en smutsig bransch, det finns väl ingen som tror något annat. Det är ju inte stridsflyg som dödar människor i Sydafrika. Det är ju tanks och personminor och sådant.”

Då inflikade jag att det egentligen är ointressant vad man tycker om försvarsindustrin som sådan, eftersom man rimligen både som fredsaktivist och försvarsvänlig borde kunna förvänta sig att företagen inte använder sig av korruption. Det ville han inte godta som argument.

Sedan sa jag att om man resonerar så som du gör, nämligen att världen ändå är så dålig att det inte tjänar något till att försöka förändra den, ja då hade vi minsann inte sett några framsteg alls. Då kan vi lika gärna fortsätta med att konstatera att kvinnor blir misshandlade, men eftersom världen ändå är så dålig, nattsvart och korrupt är det inte lönt att göra något åt det.

Då svarar han: ja men det är inte bara frågan om fysisk misshandel. Det är aldrig någon som pratar om den psykiska misshandel kvinnor utsätter oss andra för. Det är också ett problem.

Ja det är det, säger jag. För jag instämmer i vad han säger. Men lägger till att det inte riktigt är vår puck att driva. Jag tycker inte heller riktigt det har med ämnet att göra.

Sen förklarar jag att jag resonerar tvärt om. Om alla agerar ifrån att det ändå är onödigt att engagera sig för en bra sak, ja då hade vi till exempel inte haft ett internationellt förbud mot just personminor som du menar är en verklig fara för många människor. Faktum är att det var Svenska Freds som tog hit kampanjen mot personminor i Sverige och mötte stort motstånd från både regering och allmänheten till en början. Idag är ¾ av världens länder med i förbudet mot personminor.

Som svar får jag en utläggning om att det där sättet att tänka alltså, det uppstod efter andra världskriget. Alltså världsmedborgarskapet det måste ni förstå att det gör människor rädda. Människor vill ha trygghet Tack!och det där med att jobba för världen det skulle jag säga är en typiskt kvinnlig egenskap.

Någonstans där drog jag en djup suck och sa ”Jovisst, men tack för samtalet, nu har jag tyvärr inte tid längre utan måste arbeta vidare här. Jag har hört dina argument nu, ha en trevlig dag”.

***

Ett par timmar senare kom ett mail från Sydafrika i samma ärende, men med en helt annan approach:

———- Forwarded message ———-
Datum: 2010-09-10 10:09:58
Från: G T <>
Till: diakonia@diakonia.seinfo@svenskafreds.sekristna.freds@krf.se
Ämne: Charges brought against SAAB

Good day,

I am a South African citizen, and I have read this article in one of our national newspapers: www.mg.co.za/article/2010-09-09-saab-charged-over-sale-of-gripens-to-sa

I would just like to extend my thanks and gratitude to the people in your organisations working on this case against SAAB. Corruption is really hindering our governments ability to deliver services to the people that need them most, and to think of money being spent on weapons, even so long after the sale took place is sickening.

I realise that this is probably only the beginning of a long and expensive struggle, so I wish you all the strength possible.

I hope I have sent this to the correct addresses.

With much appreciation for your work.

G.T

Kommentarer inaktiverade för Argt från Småland, glatt från Sydafrika

Filed under Vapenhandel

Kommentarer inaktiverade.