Wow, vilken story

Sms-konversation mellan mig och min kollega Linda igår kväll kl 20.45:

”Om ni inte redan sett det, så för allt i världen: läs DN Kultur sidan tio och framåt. /Linda”

”Alltså, vilken cliffhanger, jag har inte DN längre. Vad handlar det om? /Anna”

Sen ringde Linda och var helt uppvarvad: Alltså, jag kunde inte skriva sms, det var lika bra att ringa. Lars Kepler skriver om Svenska Freds ordförande i DN! Hon heter Penelope Fernandez. Det är helt galet. Hon har peacemärke på sin bikini och fredsduvor i håret! Det handlar om vapensmuggling.

Jag: Ööööhh vaddå, skriver dom om Svenska Freds ordförande i DN? På kultursidorna? svarade jag.

Linda: Jaaa, det är helt sjuuuukt!

Jag: Asså jag måste gå och köpa tidningen nu! Fan också. Jag som sitter i sunk-kläder och kollar på fotbolls-VM. Jag drar på mig nåt vettigt och springer ner och fixar en tidning. Vi hörs sen.

Med pulsen på 200 bpm och hjärtat en decimeter utanför kroppen sprang jag ner till 7-11 där jag bor. Utan någon som helst aning om vad det var jag egentligen väntade mig. Sen upptäckte jag att det alltså är DN:s sommarföljetong i 50 avsnitt mycket riktigt handlar om vapensmuggling, om ISP-direktörer och om Svenska Freds ordförande. Och säkert mycket annat också. Men vilken grej alltså!!

Paganinikontraktet - Lars Kepler

Boken släpps i mitten av juli och heter Paganinikontraktet. Jag har bara hunnit läsa de två första delarna i DN och kan konstatera att skillnaderna är fler än likheterna. Väntar med att recensera tills jag har läst ett par delar till. Det är klart positivt att vapenhandelsfrågor letat sig in i deckargenren!

Men för er som är nyfikna: det är inte tjejen i filmen som har skrivit brevet🙂

Kommentarer inaktiverade för Wow, vilken story

Filed under Vapenhandel

Kommentarer inaktiverade.