Brev från försvarsmakten

Under Almedalsveckan debatteras det friskt. För den som försöker välja vilka seminarier och mingel man ska gå på är det inte lätt. Över tusen stycken arrangemang! Försvarsmakten bjöd in mig till deras mottagning ombord på HMS Visborg för att diskutera deras senaste informationskampanj.

Inbjudan till mingel med försvarsmakten
Försvarsmakten vill diskutera sin reklamkampanj i Almedalen.

Det är många som reagerat på den och tyckt den varit alltifrån obehaglig, kränkande och så klart har säkert några tyckt den var bra. Om målet har varit att skapa debatt är väl det uppfyllt. Jag tycker själv inte om undertonen i kampanjen och särskilt inte den falska marknadsföring som görs i det filmade materialet. Den sänder helt fel signaler. På alla sätt.

På en direkt fråga till försvarsmaktens informationsavdelning från oss om vad syftet var med kampanjen, svarade de att en undersökning visat att unga människor känner liten eller ingen koppling till försvarsmakten. Då blir det väl inte bättre med falsk marknadsföring och besserwisser-attityder som egentligen verkar vilja fråga ”Har du vad som krävs för att ha vår åsikt”?

Fredrik Strage skriver kul och bra på På stan-bloggen. Se också Ofogs motaktion.

Så till inbjudan från försvarsmaktens informationsavdelning att diskutera deras reklamkampanj. Så här svarade jag. Och undrar HUR i hela världen jag ska klara mig utan deras torrkäk.

Tack, men nej tack
Så här svarade jag på inbjudan från försvarsmakten…

Kommentarer inaktiverade för Brev från försvarsmakten

Filed under Försvarspolitik

Kommentarer inaktiverade.