Sälj inte vapen, Victoria

Skriver i bröllopsboken
Kunde inte låta bli…

Ingen kan ha missat bröllopet mellan Victoria och Daniel. Många av oss har inte riktigt förstått uppståndelsen och all uppmärksamhet. Sida upp och sida ner i tidningar, påannonser och inslag i TV handlar allt om samma sak. Lördagen den 19 juni.

Aftonbladet har lagt upp en virtuell bröllopsbok som alla kan skriva en kort hälsning till Victoria och Daniel i. Jag har länge velat om jag skulle skriva något eller inte. Jag är ju inte direkt monarkist och känner inte att jag vill skriva till dem av den anledningen. Men ville ändå skriva något som rör mina tankar om kungahuset och som ordförande för Svenska Freds.

Kungafamiljen används ofta som en del i maskineriet kring vapenaffärer. Senaste exemplet är Brasilien. Brasilien ska köpa nya stridsflyg och har velat fram och tillbaka länge. Frankrike är förhandstippat, men Sverige ger sig inte. Jas 39 Gripen ska säljas in till varje pris! Vips, så var kungen och Silvia på statsbesök i Brasilien.

Och så har vi det självklara exemplet Carl Gustaf. Kungen av svensk vapenexport. Granatgeväret och exportsuccén som används i många av dagens krig. Sedan 1963 sålts till över 40 länder.

Utifrån detta formulerade jag en hälsning till Victoria. Kopiera gärna, eller skriv en egen här!

”Grattis Victoria. Lycka till med bröllopet. Sverige har under din fars tid blivit världens nionde största vapenexportör, bland annat genom exportsuccén Carl Gustaf – ett granatgevär som idag används i många av världens krig. Hoppas att du resonerar annorlunda och att ditt namn inte kommer att finnas på några vapen.”

Svenska Freds hälsning till Victoria inför bröllopet
Svenska Freds skriver i Aftonbladets bröllopsbok

Kommentarer inaktiverade för Sälj inte vapen, Victoria

Filed under Vapenhandel

Kommentarer inaktiverade.