38 miljoner för att öka vapenexporten

38 miljoner ska läggas på inrättandet av stödmyndigheten för vapenexport. Det meddelade Sten Tolgfors idag.

38 miljoner?! Det är ju helt absurt! För det första halvåret dessutom. Detta ska finansieras av oss skattebetalare, medan vinsterna gladeligen stoppas i de utländska företagens aktieportföljer.

Statsmakterna i Sverige har de senaste åren allt mer aktivt stött försvarsindustrin i deras exportansträngningar. Detta har till exempel fått till följd att ambassadörer fått som huvuduppgift att försöka sälja Gripen, att regeringsföreträdare aktivt marknadsfört svensk krigsmateriel utomlands och att Gripen-försäljning integrerats i svenska kultursatsningar. Svensk personal från försvarsmakten har dessutom vid ett flertal tillfällen aktivt assisterat vid provskjutningar av haubitsar i Indien.

En särskild myndighet för exportstöd kommer att leda till att svenskt exportstöd ökar och intensifieras. Det är ett steg i helt fel riktning och en tydlig signal om att Sverige stödjer och vill öka vapenproduktionen i allmänhet och särskilt vill gynna de egna vapenproducenterna.

Den svenska vapenexporten har ökat dramatiskt på senare tid, t ex fördubblats sedan 2003. Samtidigt har beställningarna från det svenska försvaret minskat vilket lett till att en allt större del av de vapen som produceras exporteras, något som innebär ett trendbrott. Enligt det svenska regelverket för vapenexport är produktion enbart för exportmarknaden förbjuden.

Det är inget annat än absurt att Sverige nu inrättar en myndighet för att främja en verksamhet som i grunden är förbjuden. Den nya Exportstödsmyndigheten är ingenting annat än en statligt finansierad lobbyorganisation för försvarsindustrin.

Hu! säger jag.

7 kommentarer

Filed under Försvarsutgifter, Vapenhandel

7 responses to “38 miljoner för att öka vapenexporten

  1. Bella Ghajavand

    Hej, jag håller på och startar en FB-grupp mot den föreslagna myndigheten. Jag tar mig friheten att använda den bild ni lagt upp i samband med artikeln för utgår ifrån att ni har rättigheten. Jag hoppas att detta går bra, om inte snälla kontakta mig snarast så ska jag försöka ersätta med annan bild.

    Mvh
    Bella Ghajavand

  2. Hu säger jag med! Förskräckligt!

  3. annaek

    Bella – du kan använda bilden i mitt blogginlägg fritt. Det är jag som är fotografen 🙂

    Oskar – ja Hu! är egentligen en underdrift. Men jag försöker använda ett vårdat språk!

  4. Jag vill bara citera journalisten Fredrik Quistbergh: ”Det är skruvat att något som i grunden är olagligt får en egen myndighet – när hände det sist?”

    Han syftar förstås på att vapenexport faktiskt är olagligt, såvida inte undantag ges. Undantag har givits ganska friskt, och nu institutionaliseras de till och med. Galet!

  5. Anonymous

    All tillverkning av vapen på svenskt territorium bör upphöra omedelbart!

    Sverige bör inte tolerera att usa kommer och bombar i Norrland i sommar – utan låta de stanna utanför Sveriges gränser.

    Sverige bör permanent säga Nej till allt framtida samarbete med nato – självklart helt utesluta allt medlemsskapsintresse för nato.

    Statsmakterna bör be om offentlig ursäkt för att Sverige höll på att få atomvapen tidigare under 1900-talet.

    —–

    NATO – låter det inte som Nutiness-AuTOmatical ?

  6. Sanna

    Finns det nåt så korrupt land som vårt?
    VArför ställs ansvaria de inte inför domstol?
    För att inte nån anmäler ?

  7. annaek

    Angående anmälningar så har det gjort en del, dels vår JK-anmälan om den nedlagda mututredningen kring Jas Gripen-försäljningen till Sydafrika, Tjeckien och Ungern, se http://www.svenskafreds.se/press/20090618.shtml

    Men även en del har gjorts i riksdagen. Se t ex http://www.svenskafreds.se/vapenexport/usa/

    /Anna