Reaching nuclear disarmament

För er som inte hade möjligheten att vara med på helgens konferens – Reaching Nuclear Disarmament – om kärnvapen och översynskonferensen av icke-spridningsavtalet NPT 2010, finns nu dokumentation upplagd på webben. Läs vad Pierre Schori, Henrik Salander, Sergio Duarte, Maj-Britt Theorin och Rebecca Johnson framförde!

Jag var själv med och lyssnade, samt modererade ett seminarium på söndagen om ungas engagemang i kärnvapennedrustning. Det var väldigt roligt och inspirerande. Den äldre kärnvapengenerationen brukar ibland muttra över att unga idag inte förstår allvaret. De har en poäng, för det är sannerligen inte en fråga som mobiliserar unga idag. Peter Weiderud, Broderskap, utryckte en liknande reflektion när han berättade kring medelåldern i olika nedrustningsfrågor. Kärnvapen: 50+, Små och lätta vapen: 20+. Jag kan inget annat än instämma.

Människor engagerar sig i frågor som ligger dem själva närmast. Förutom att de beskrivits som de verkliga massförstörelsevapnen, är små och lätta vapen den vapentyp idag som skördar flest offer. Men det fråntar inte allvaret kring det faktum att vi idag har fler kärnvapenstater än mitt under kalla kriget, då frågan mobiliserade som flest. Gamla som unga.

Jag associerade själv länge kärnvapnen med den tid då TV sände i svart och vitt, samt fick sinnebilden av de broschyrer som delades ut i folkhems-Sverige där skolbarn sökte skydd under skolbänkarna. Senare insåg jag att kärnvapenhotet består.

På mitt seminarium var vi många unga (nåja, jag får räkna mig som ung i sammanhanget…) som deltog. Men inte en enda över 30 skulle jag gissa. Vart tog de som ojar sig över ungas bristande vilja vägen, undrar man allt. Inte dök de upp på vårt seminarium i alla fall.

I panelen satt representanter från Tyskland, Nigeria, Fiji och Libanon. Sandra Fong från Fiji gav oss alla en välbehövlig påminnelse: nämligen att vi jämt och ständigt glömmer bort deras region när vi pratar kärnvapen. Jag skämdes faktiskt lite själv, eftersom jag kände mig träffad. Vi pratar alla idag, rätteligen, om det oacceptabla att kärnvapenstaterna inte nedrustar tillräckligt, att Indien, Pakistan och Israel står utanför NPT, att Iran går en oviss väg, och Nordkorea helt käpprätt åt skogen. Men vi pratar väldigt sällan om hur provsprängningarna i Stilla Havet påverkat befolkningen och miljön där.

Det borde vi göra oftare.

 

Kommentarer inaktiverade för Reaching nuclear disarmament

Filed under Kärnvapen

Kommentarer inaktiverade.