Kritik i veckans Fokus

Thomas Engström skriver i veckans Fokus om Obama som fredspristagare och kritiserar bland annat mig för att jag inte tyckte Obama var ett bra val. Han använder ord som historielöshet och missförstånd.

Någonstans tycker jag mig även ha läst namnet Lena? 🙂

Jag vill börja med att konstatera att jag till viss del instämmer i Engströms analys av Obamas förtjänster på kärnvapennedrustningens område.

Att Barack Obama tagit initiativ till kärnvapennedrustning är jag den förste att glädjas över. Men faktum är att det inte är särskilt unikt för amerikanska presidenter att säga vad Obama sagt. Med uppenbart undantag för George W Bush, som i egenskap av jubelidiot får den större delen av tidigare presidenter att framstå som sympatiska.

Eisenhower höll till exempel ett berömt tal om ”atoms for peace” vilket la grunden till dagens IAEA. Ronald Reagan introducerade START-avtalet och kom överens med Gorbatjov om att kärnvapen skulle avskaffas.

Jag tycker också att jämförelserna med tidigare fredspristagare haltar ordentligt.

Gorbatjov fick fredspriset ett år efter Berlinmurens fall och två år efter att Sovjetunionen förbundit sig att lämna Afghanistan. Gorbatjov lade grunden till östblockets demokratisering.

Att därtill jämföra Barack Obama med Martin Luther King, Desmond Tutu och Aung San Suu Kyi är helt absurt, för att inte säga fräckt. Detta är människor som har tagit och tar extremt stora personliga risker utan att ha tillgång till världens största armé, secret service eller en gigantisk kärnvapenarsenal.

Det finns många som fått fredspriset trots att de kanske inte borde fått det, men det är nog ingen som tidigare samtidigt bedrivit två krig med nästintill dagliga civila offer.

Obama kommer förhoppningsvis kunna vara en värdig fredsprisvinnare om några år. Men signalen till de som idag är angripna av USA eller vars anhöriga dödas i dessa krig är oerhört tydlig och tragisk. Därför kan inte jag tycka att Barack Obama är värdig världens förnämsta fredspris.

Se även USCBL, Avaaz

Uppdatering: nu har jag hittat inslaget i Nyhetsmorgon från lördag 10 oktober som jag medverkade i. Här är inslaget från Agenda i söndags.

Uppdatering#2: Thomas Engström har mailat och bett om ursäkt för namntabben.

Kommentarer inaktiverade för Kritik i veckans Fokus

Filed under Okategoriserade

Kommentarer inaktiverade.