Kan det bli värre?

Usch.

Det var med stor klump i halsen jag läste den här artikeln i Aftonbladet igår. För oss som bedriver samarbete med tjetjenska organisationer får alltid sådana här rapporter oss att blir utomordentligt oroliga. Jag läser om hur organisation efter organisation lämnar regionen, journalister likaså. Jag blir så ledsen att jag inte vet vad jag ska skriva.

Hur är det med våra vänner i Tjetjenien nu? Lever de? Var de eventuellt vänner själva med de mördade? Det är frågor som kretsar i  våra huvuden just nu.

Man drabbas av en lust att åka dit och hälsa på dem omedelbart. Och säga ”Hej, hur är det? Vi tänker på er hela tiden och hoppas ni mår bra.” Men det kan vi inte. Det skulle försätta dem i en ännu värre fara än vad de redan har att tampas med varje dag. Så vi får ses när de kommer hit till Sverige på besök, eller så träffas vi på annan ”neutral” mark. Det är lika stärkande och samtidigt hjärtskärande varje gång.

Jag minns hur tårarna brukar trilla ner för kinderna på de mödrar som berättar om sitt sökande efter försvunna familjemedlemmar – makar, bröder, döttrar och söner. Men också hur glada de blir av att få ta paus från kaoset i Tjetjenien och träffas tillsammans.

Här i Sverige och försöker vi hjälpa de aktivister som tvingats fly Tjetjenien utomlands på grund av att de känner sig förföljda och är livrädda för att de ska gå samma öde till mötes som Natalja Estemirova, Zarema Sadulajeva och hennes man Alik Dzjabrailov. Exempel på tre människorättsförsvarare som tystats ner för gott. Bara den senaste månaden.

Kalle Kniivilä skriver också på sin blogg. Läs gärna där

SvD, DN

1 kommentar

Filed under Mänskliga rättigheter, Ryssland

One response to “Kan det bli värre?

  1. Får de för lite hjälp av vårt land?
    Media vill inte gärna att det syns verkar det som…