Nästa år byter vi plats

I dag när jag satt på tåget på väg till Västerås för att föreläsa på FN-dagen på Citygymnasiet slogs jag av en sak. Så många personer som i dag är ute på skolor, gator och torg för att föreläsa och berätta om FN och vikten av att organisationen finns. Framför mig såg jag helt plötsligt en visuell bild över världen med små små blinkande prickar för varje människa som i dag och andra dagar på året berättar om vikten av fred och denna enda organisation som världen har tillsammans. Över FN-organens ofta livsavgörande arbete. Som går upp i ottan för att resa iväg till destinationen och kommer hem sent. Som sprider engagemang och inspirerar till arbete för mänskliga rättigheter och fred. 

Sen såg jag framför mig de permanenta medlemmarna i FN:s säkerhetsråd sittandes på sina stolar, som just nu mest verkar upptagna med att lägga fram strategier mot varandra för att blockera och sabotera. Långt långt bort från gräsrötterna som är måna om att nå ut för organisationens räkning och försvara dess legitimitet, alla dess brister till trots. Och då tänkte jag så här. Nästa år byter vi plats. Då får USA, Ryssland, Kina, Storbritannien och Frankrike åka runt och berätta varför FN behövs. Varför det behövs engagemang och övertyga om vikten av insatser för fattigdomsbekämpning och nedrustning. Och om varför vi ska fortsätta tycka att det är okej att de sitter där på sina stolar, år ut och år in. Jag tror de behöver bli påminda om det uppdrag de faktiskt har, det ansvar de har för internationell fred och säkerhet, och känna en betydligt större ödmjukhet inför detta. Världen behöver ett fungerande FN.  

Ofta talas det om att FN:s säkerhetsråd måste reformeras. Jag instämmer. Men reformbehovet gäller inte bara FN som organisation. Det gäller även länderna som sitter på veto-rätten. 

FN:s säkerhetsråd. Bild: Bernd Untiedt, januari 2005

Kommentering avstängd

Filed under Okategoriserade

Kommentarer inaktiverade.